14 d'Agost de 2019

Gemma Cernuda: “A Fibracat són pioners pel seu posicionament de marca i pel lideratge femení”

Màster en Gestió de la Comunicació per la UB, titulada en Màrqueting per la Columbia Business School de NYC i titulada de la UCLA amb un Executive Program de Dones en Consells #W50, Gemma Cernuda és la primera Màrqueting to Women consultant d’Espanya. El 2001 va fundar Ellas Deciden by Peix&Co, la primera agència de Comunicació en Femení d’Espanya. És conferenciant internacional, columnista i ha publicat diversos llibres.

Pregunta. Quina és la teva relació amb Fibracat?

Resposta. Vaig conèixer Fibracat i la Txell Bautista fa dos mesos, en un esdeveniment molt pioner i trencador que es va fer a Barcelona. M’encanta el missatge de l’empresa i la força i el carisma d’ella.

P. Què destacaries de Fibracat?

R. La frescor i la força del missatge, perquè productes com aquest ja n’hi ha. Però els valors i com arriben al mercat és el que, al final, com a consumidora, pot fer que el vulguis. Davant la igualtat d’ofertes, si un empresa té uns valors que s’adeqüen més a mi i, a més, és competitiva, optaré per aquesta en què tot queda a casa.

P. Quin mèrit té Fibracat en promoure aquests valors?

R. Són pioners. Compten amb la força que suposa ser la primera empresa que té un posicionament de marca i un lideratge femení. El seu gran repte és captar talent, que a tots els departaments de l’empresa hi hagi moltes dones, i sé que ho estan fent. S’ha de potenciar que les noies vulguin estudiar les carreres Steam.

P. Quina importància té que hi hagi figures femenines visibles a les empreses?

R. Per mi, és important sempre el talent. Però com que la norma, sobretot en el món empresarial, és masculina, jo d’una forma activa i activista busco canviar aquesta norma. Vull potenciar el talent femení. En aquest cas, és important que hi hagi una dona com la Txell darrere. I es fa evident quan mires la marca, l’equip, les oficines, el web, el producte. La part femenina és molt present.

P. Ets experta en comunicació femenina. Per què és important?

R. Perquè el 80% del poder de compra del mercat el decidim les dones. Però per altra banda, els homes són els qui dissenyen, produeixen i comuniquen, i el resultat no connecta amb la dona. És important, no només per un tema d’igualtat, sinó de rendibilitat, de negoci: si acabem decidint les dones, hi ha d’haver dones creant, dones amb mentalitat femenina dissenyant els productes.

P. Com es pot canviar el sistema?

R. És important per les marques que s’aturin i que ens preguntin què volem les dones. La norma és masculina, sempre s’ha fet així. Però si les que decidim som dones, la primera norma és preguntar-nos què volem i com ho volem. I a partir d’aquí és tan fàcil com incorporar en tots els processos la dona: disseny, producció, usabilitat, comunicació, vendes. Que sempre hi hagi aquesta mirada present.

P. Aquesta mirada la trobem reflectida en el teu darrere llibre, “Atrapados en el feminismo”? En el subtítol demanes repensar el feminisme per a una societat millor.

R. Després de gairebé 20 anys dedicant-me a la comunicació en femení i a intentar feminitzar les marques i que entenguin que és important connectar amb la dona, he volgut plasmar-ho en un llibre. Parlo del feminisme inclusiu, perquè sense l’home no anem enlloc, és una revolució que hem de fer junts, homes i dones; i també defenso el feminisme ‘mainstream’. Tothom té una opinió del feminisme, tothom es pot identificar amb el feminisme. No hem de vincular el feminisme a allò que s’ha vinculat tradicionalment, a dones d’esquerres i a reivindicació. Tot i que també, si no no seríem aquí. Però també defenso el feminisme popular.