31 de Gener de 2020

Potenciar el factor femení, clau per a l’èxit empresarial

A Fibracat ho tenim clar: cal fomentar i donar impuls a tots aquells projectes que persegueixin l’objectiu d’aconseguir una societat i unes empreses igualitàries, reeixides i adequades al paradigma que es presenta. I donem exemple. Tenim amb un equip directiu on les dones són majoria i potenciem la presència de dones en sectors TIC, un espai professional on sempre ha predominat l’home. Volem que hi hagi més dones com Ada Lovelace, Grace Hopper o Ángela Ruiz Robles.

Però encara queda molta feina per fer. És una de les conclusions que s’extreuen de l’estudi dut a terme per Adecco Group Institute i Google sobre l’Índex de Competitivitat pel Talent Global. Espanya, per exemple, ocupa la posició 118 de 132 països les oportunitats directives per a dones. És la dada més negativa, i també recorrent, fet que evidencia que no s’ha fet gairebé res per millorar la situació. Hem de sacsejar consciències per revertir la situació. Una tasca que des de Fibracat fem sempre que podem.

Una empresa diversa, una empresa d’èxit

En paraules de Mercè Brey, fundadora de BLUE, “una empresa que realment sigui diversa és aquella en què es representa el que hi ha en una societat: homes, dones, cultures diferents, orientacions sexuals diferents, etc”. La societat canvia i les empreses incapaces d’adaptar-s’hi moriran al mercat, perquè no entendran les necessitats que existeixen.
En una empresa més tolerant a la diversitat, les persones de l’organització se senten millor, generant un millor ambient a la feina i deixant fluir el talent. A més, les empreses són més eficaces en la captació de talent i es converteixen en espais que fomenten la innovació. Segons un estudi que va dur a terme el Boston Consulting Group, les empreses que apostaven més per la diversitat van obtenir 19 punts percentuals més d’ingressos per innovació.

Necessitat de més atributs femenins

Es tracta, doncs, de tenir més dones directives? No exactament. Segons Mercè Brey, s’ha assignat al gènere masculí una sèrie d’atributs que hem valorat per sobre d’altres, com els atribuïts al gènere femení. Dit d’una altra manera, hem identificat característiques assignades als homes com a valors d’èxit en una organització, deixant de banda a la resta.
I no es tracta que hi hagi més dones que homes en una empresa, sinó potenciar el factor femení, els atributs assignats a les dones. Aquelles organitzacions que deixin espai a aquestes característiques, crearan espais amb més tolerància, empatia, flexibilitat, capacitat d’escoltar i de generar consens.

Adaptar-se a la realitat imperant

Les empreses tenen un paper fonamental en el canvi cap al nou paradigma que es va imposant, on la persona ocupa un espai sense distingir gènere o altres condicions. On cadascú pot expressar-se i ser com és, sense que això comporti deixar de banda els resultats. La societat canvia i les empreses, com a mirall d’aquestes estructures socials, s’han d’adaptar als canvis i fomentar una nova consciència sobre el paper de la dona i la feminitat a les empreses.