25 d'Abril de 2020

TikTok, la xarxa social que s’ha fet gran amb el coronavirus

Ve de la Xina i està de moda. TikTok és la xarxa social del moment. De fet ja ho era: abans del confinament pel coronavirus havia superat en nombre de descàrregues a Facebook, Instagram, YouTube i Snapchat. I ara, amb molta més gent tancada a casa i amb més temps lliure, la seva popularitat s’ha multiplicat, fent un salt generacional.

TikTok és, bàsicament, una aplicació que ens permet vídeos curts als que podem afegir música, filtres i efectes per convertir-los en virals. Tot plegat, molt llaminer per a joves i adolescents, els principals consumidors fins fa unes setmanes.

Amb el confinament, el vessant musical de TikTok ha deixat pas a un altre objectiu, més humorístic, també important en la situació actual. I això ha fet que l’edat dels seus usuaris també hagi canviat: fins ara, la majoria eren menors de 25 anys (els menors de 13 o 14 anys, segons el país, no s’hi poden registrar).

Ara, TikTok és un fenomen també als nuclis familiars. Molts famosos s’hi han aficionat i han fet aparèixer les seves famílies als vídeos, creant reptes per fer plegats. Una moda que ha ‘enganxat’ moltes altres famílies, fent pujar l’edat mitjana dels usuaris.

Control parental

TikTok ja havia fet una picada d’ullet als adults amb anterioritat, però per altres raons, com quan va incorporar un mode de seguretat familiar que permet vincular el compte del pare o la mare al del fill o la filla i controlar quin ús se’n fa: saber quanta estona el fa servir (gestió del temps de pantalla), els missatges directes que pot rebre o restringir el contingut al qual té accés.

Ara, a més, TikTok ha decidit restringir els missatges directes als usuaris que tingui més de 16 anys. Els menors, no en podran ni rebre ni enviar, “una mesura de protecció proactiva més forta per mantenir segur els membres més joves”, segons la mateixa xarxa social.