19 de Juny de 2020

La guerra de l’streaming

El 2019 ja es visualitzava la batalla que les plataformes d’streaming començaven a lliurar, amb l’aparició de grans propostes de continguts, ja fossin programes, videojocs o emissions en directe. Tot i això, 2020 ha acabat arribant la confirmació, ja que el coronavirus ha canviat, potser per sempre, els hàbits de consum i ha disparat l’ús de les dades, d’internet i de les plataformes.

El sector audiovisual

Segurament, al sector audiovisual es lliura la batalla més coneguda. En plena expansió, les diferents companyies lluiten per fer-se amb més subscriptors, en el que és un nou model de consum. Fins no fa gaire, Netflix, Amazon Prime i HBO es repartien el pastís, però estan irrompent amb força Rakuten TV, Apple TV, Sky o Filmin, sense oblidar un gegant com Disney+, juntament amb projectes com AMC Selekt, Fubo TV. I d’altres arribaran aviat: Quibi, HBO Max o Peacock.

Malgrat la creença que es produirà una saturació del sector, de moment hi ha pastís per a totes. A més, no totes les plataformes es dirigeixen al mateix públic ni ofereixen el mateix contingut audiovisual. Per aquesta raó, no resulta estrany que en molts casos trobem famílies que tenen més d’un servei d’streaming contractat, tal com va indicar el baròmetre OTT de Geca. Un mercat que encara pot créixer i que ofereix continguts propis i de qualitat per mantenir les subscripcions i no perdre pistonada amb la competència. En el cas de Fibracat, a més de la nova Fibracat TV, també tenim Fibracat Plus, la plataforma que té 50 canals en obert i més d’una trentena de Premium amb les millors pel·lícules i sèries del moment a escala global.

Streaming al món dels videojocs

Un altre sector en ple creixement i també en plena batalla és el dels videojocs. Aquí podem trobar dos fronts diferenciats: els de consum de jocs en streaming i els de visionament en directe. El primer ofereix alternatives molt interessants i alguns dels projectes, que pròximament veuran la llum, fins i tot permeten gaudir de videojocs sense la necessitat de comptar amb una consola.

D’aquest mercat les primeres a destacar són les clàssiques provinents de les marques ja conegudes, com Playstation Now o Xbox Game Pass. Sent un mercat en auge, un gegant com Google no podia deixar passar l’oportunitat d’entrar-hi, oferint una nova perspectiva amb la seva Google Stadia, cada cop més consolidada. En aquesta línia també van voler participar Nvidia amb el seu projecte GeForce Now i Microsoft de nou, amb el seu Project xCloud que encara es troba en fase de proves. També podem trobar al mercat altres projectes menys coneguts i amb target i estructures diferents com Jump o Shadow.

Pel que fa al visionament en directe, ens trobem amb un mercat que mou també molts diners i que té moviments importants entre les diferents competidores. Fins ara, Twitch (Amazon) és la plataforma líder, encara que Youtube Gaming, Facebook Gaming i Mixer (Microsoft) creixen en percentatges molt alts tractant de no perdre comba. A més de la mateixa competència entre grans marques, es tracta d’un mercat de personalitats públiques, com si és tractés de futbol. Un exemple va ser quan Tyler ‘Ninja‘ Blevins va passar de TwitchMixer, en un gran moviment econòmic i de seguidors, ja que parlem d’una figura que darrere tenia 14 milions d’aficionats. Shroud o CouRage van ser altres protagonistes d’aquests moviments.

Molt més que audiovisual i videojocs

I la batalla de l’streaming no terminaria aquí, ja que també podríem parlar del mercat musical on trobem competidores com Spotify, Apple Music o Pandora, entre moltes altres. Queda clar que els hàbits de consum han canviat per sempre i que estem davant de diferents mercats amb un futur encara imprevisible i que pot presentar diferents sorpreses. Una batalla en auge on els usuaris surten guanyant amb més continguts de qualitat, més opcions de jugar en línia i fàcilment i alternatives d’on i com consumir.