30 de Juliol de 2020

El coronavirus impulsa un turisme més tecnològic

En ple de procés de tornada a la ‘normalitat’ és moment de repensar i reinventar alguns sectors fonamentals, com el turisme, que representa 12% del PIB. Tot un desafiament on els avenços tecnològics, la creativitat i la innovació tindran un paper protagonista incontestable per trobar solucions que girin al voltant de la sostenibilitat i la seguretat. Eines que vetllaran pel màxim confort dels turistes, a més de permetre la predicció i adaptabilitat de les preferències del client i millores en la gestió.

Aquesta ‘nova normalitat’ porta amb ella nous interessos turístics i un tipus de client que serà més exigent i previngut. Un usuari que escollirà establiments on la interactivitat sigui digital, incloent-hi elements de domòtica, i on tot es pugui fer a través d’un smartphone.

Així mateix, el nou turista cercarà experiències personalitzades on tecnologies com el Big Data, la intel·ligència artificial o la realitat virtual esdevindran bàsiques. Ja hem vist alguns exemples d’això, amb la possibilitat de viure simulacions de visites a museus, monuments o espais naturals. Arkikus, per exemple, permet fer un salt al passat que permet veure l’estat original del patrimoni arqueològic d’una manera diferent.

Tecnologia de control

Com ja hem dit, seguretat i higiene seran dos pilars essencials per als turistes a l’hora de viatjar o de triar una destinació. Moltes administracions ja han començat a implementar projectes i idees basades en noves tecnologies i millores en la gestió d’espais i recursos. Per exemple, la Catedral de Santa Maria de Fiore (Duomo) utilitza collars per controlar i mantenir la distància entre els visitants. FitbitProxxi també treballen en els seus sistemes que siguin fins i tot capaços de detectar si tenim algun símptoma de la malaltia.

Per altra banda, ja s’han començat a desenvolupar projectes de control, com aplicacions mòbils que donen informació al moment d’afluències en platges. Altres opcions impliquen dividir platges en parcel·les que es podran reservar amb una app i obtenint un codi QR. La innovació pot sorgir de tot arreu i, amb aquesta idea en ment, la Corporació Tecnològica d’Andalusia va llançar el repte CTA Turismo #PostCOVID19 per trobar solucions tecnològiques que s’adeqüin als nous patrons de demanda turística.

Sigui com sigui, queda clar que la tecnologia i la innovació tindran un paper crucial en la recuperació econòmica i del turisme, oferint noves eines per l’enfortiment de la indústria i la seva eficiència. Sempre hi ha una part positiva en tot a la vida i és moment d’enfrontar la situació amb optimisme, com un moment idoni per superar aquest desafiament i enfortir un sector bàsic en l’economia. Un objectiu que s’aconseguirà de la mà de les noves tecnologies.